Tuesday, February 17, 2009

Cik Gu Akan Jatuhkan UMNO PRU13

Oleh professor

"Berdiri bulu roma Prof membaca wawancara ini
Cuma dipetik 1 paragraph di sini

Bagaimana Dato' terdorong untuk mengetuai gerakan ini?

Saya sebenarnya didatangi oleh sekumpulan orang muda meminta saya mengetuai gerakan ini, kerana, menurut mereka, sudah tiada orang yang mahu berjuang lagi untuk mempertahankan bahasa mereka.

Saya terima dengan syarat gerakan ini bergerak bukan untuk berperang melawan sesiapa tetapi semata-mata untuk meminta supaya pihak yang berkuasa memansuhkan PPSMI demi kebaikan dan kepentingan bangsa, pendidikan dan kemajuan negara berdasarkan model kita di Malaysia, bukan di Britain atau di Amerika Syarikat.

Kita tak usahlah berdolak-dalik lagi. Kita mempunyai banyak hujah, fakta dan hasil kajian untuk meyakinkan rakyat dan khususnya orang-orang dan pihak yang tidak faham tentang keburukan PPSMI itu.

Tugas saya dalam gerakan ini lebih banyak bersifat memberi nasihat dan sebagai tenaga pengimbang, memimpin gerakan yang kebanyakannya ditenagakan oleh orang muda yang sangat prihatin terhadap masalah bangsa, mengimbangi antara perasaan dengan realiti. Ketika ada yang datang bertanya kepada saya, saya fikir kenapa tidak? Jadi saya pun terima.

Ulasan

Prof jadi begitu bersemangat , walaupun dalam tugasan yang menimbung , tak terkata banyaknya , tapi bila baca wawancara ini , naik ‘seth’ pulak jadinya.

Apa tidaknya , kalau benar apa yang dikata , terbukti kini , golongan anak – anak muda yang akan menjadi faktor utama dan terbesar , bagi kejatuhan umno PRU13 nanti.

Rupa – rupanya golongan orang muda ini begitu terkehadapan memperjuangkan bahasa , membantah PPSMI ini.

Apa lagi umno nak kata dengan orang muda ni ???

Begitu juga dulu , golongan pendidik , pendokong utama umno , sehingga ke tahun 1981 , dengan bermulanya era Mahathir , golongan korporat mengambil alih menerajui umno , meminggir dan menyingkir , hingga hampir tidak ada lagi guru – guru bersama umno , dan seterusnya melahirkan penyakit rasuah , yang sudah sampai ke tahap 3 , 4 yang sukar dan tidak mungkin dapat dipulihkan lagi

Umno agak subur sekitar kira – kira 1951 – 1981 , 30 tahun , bah kan boleh dikatakan letak tunggul pun boleh menang dalam mana – mana pilihanraya ketika itu.

Begitu lah besarnya jasa dan peranan cik gu – cik gu dalam mendokong dan menyokong UMNO.

Keadaan sudah berubah kini , zaman sudah beredar , hari ini sudah terbalik jadi nya , dalam PRU12 lalu dikatakan ,kalau Barisan Alternatif [ sekarang Pakatan Rakyat ] meletakkan batang pisang pun , umno/bn boleh kalah.

Lihat saja contoh, seperti di selangor , calon – calon bidang terjun dengan gaya hebat dan tersendiri boleh menduduki kerusi – kerusi parlimen dan negeri.

PRU12 2008 , 11 2004 [ kerana silap mata pak lah ] , 10 1999 dikatakan golongan profesional , kakitangan dan pegawai kerajaan yang juga dipanggil kumpulan pengundi atas pagar tidak lagi memberi undi kepada umno.

Betul ke dalam PRU13 nanti , golongan pendidik secara kolektif akan memberi undi kepada calon – calon Pakatan Rakyat , juga orang – orang muda.

Antara isu besar yang berlegar dalam pasaran sekarang ini , yang bakal membunuh umno ialah Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI)

Kalau itu jadinya siapa lagi yang umno boleh harapkan untuk menyokongnya dari rebah ???

Boleh ke umno bergantung harap dengan golongan korporat , yang mendominasi hampir 100% jawatan – jawatan utama , dari peringkat pusat hingga ke negeri , bahagian dan cawangan , yang disaluti dan baluti dengan penyakit rasuah tahap 3 dan 4 ?

Dalam isu PPSMI ini , bukan setakat cik gu , malah para seniman juga turut menzahirkan ketidakgembiraan mereka dengan langkah Mahathir 6 tahun dulu.

Cuba merasai kegusaran para seniman di bawah ini

Begitu lah betapa perihatin nya semua golongan ini , mereka berjuang bukan kerana perut , seperti mana golongan ahli – ahli politik umno yang sentiasa memikirkan untuk menambahkan harta dan kekayaan diri , ahli keluarga dan kroni – kroninya.

Nampak ada kesepakatan , walaupun dalam keadaan ’terpaksa’ GAPENA juga turut membuat laporan polis , bagi menyatakan bantahan dan merayu kerajaan memansuhkan PPSMI. Kalau tidak turut serta , takut nanti ketinggalan pulak dalam meraih populariti. Lihat ini

0 comments:

Post a Comment

 

CKITUL

People may have different views on one thing. It is a matter of perspective. I have my own when I look the thing through my spectacles.

'The Universal Declaration of Human Rights indicates'

"Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference, and impart information and ideas through any media regardless of frontiers"

MACC Downfall Parody

Hitler lives on!

Watch the shocking parallels here and for proof that Hitler lives on!

Ckitul Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template