Saturday, February 21, 2009

SPRM: JANGAN JADI 'LEMBU' BARISAN NASIONAL

oleh Shamsul Iskandar

Semalam, saya berceramah bersama-sama YB Yusmadi Yusoff, Ketua AMK Pulau Pinang, YB Taufek, Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Sembilan dan YB Aminuddin, Adun Sikamat di Ampangan Negeri Sembilan. Tajuk ceramah ialah Krisis Politik di Negeri Perak. Saya terkejut apabila melihat kehadiran ribuan rakyat Negeri Sembilan di mana dalam anggaran saya ialah sekitar 5000 orang (paling tidak pun jauh lebih ramai daripada demonstrasi Hishamudin di dalam bilik dingin di PWTC). Tahniah kepada Sdr Rosidan dan pasukan.

Dr. Azam, Ketua Keadilan Bahagian Seremban mengingatkan saya tentang amaran Polis supaya isu Negeri Perak tidak dikupas di dalam ceramah ini. Saya jawab tidak mengapa ada 2 orang peguam malam ini termasuk seorang ahli parlimen, mungkin polis akan lebih berhati-hati. Justeru saya memulakan ceramah dengan memberikan kupasan mengenai rasuah lembu yang di ambil tindakan serius oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Saya juga menggantikan Negeri Perak menjadi Negeri “Silver”.

Saya tegaskan kenyataan Pengerusi SPRM, Ahmad Said Hamdan yang bersungguh-sungguh ingin mendakwa Tan Sri Khalid, Dato’ Menteri Besar, Selangor di dalam isu rasuah 46 ekor lembu telah menunjukkan kepada rakyat bahawa beliau mempunyai tahap pemikiran “kelas tabika Kemas”. Ini kerana menurut maklumat yang saya dapati daripada Pejabat SPRM Negeri Selangor, siasatan mendedahkan tiada kes rasuah (no case to answer) di dalam isu rasuah lembu ini. Justeru, kenapa apabila sampai laporan hasil siasatan ke meja Ahmad Said, ianya bertukar menjadi ada kes untuk dijawab ? Jawapannya ialah kerana Tan Sri Khalid merupakan pimpinan KEADILAN dan bukannya UMNO atau BN. Asas dakwaan ialah politik !

Untuk makluman Ahmad Said ini merupakan seorang pegawai kerajaan yang kurang ajar dan tidak mempunyai adab sopan. Ketika beliau menjawat jawatan Pengarah BPR di Sabah, beliau pernah menahan Pairin Kitingan, sewaktu itu Ketua Menteri Sabah daripada Parti PBS di bulatan jalanraya Teluk Likas dan tidak di pejabat atau di rumah. Mungkin Tan Sri Khalid juga akan menerima nasib yang sama !

Keduanya, secara perbandingan saya bangkitkan mengenai ratusan laporan yang telah difailkan oleh AMK terhadap pimpinan UMNO/BN khususnya Najib Tun Razak mengenai pelbagai perlakuan rasuah dan penyelewengan. Terbaru, laporan AMK mengenai rasuah politik wang sebanyak RM 50 juta yang ditawarkan kepada Fauzi Muda, Ketua Keadilan Ipoh Barat oleh Najib bagi tujuan merasuah 2 wakil rakyat KEADILAN untuk lompat parti. Sebelum ini, laporan mengenai Eurocopter yang dibeli dengan harga yang jauh lebih tinggi berbanding harga pasaran. Ketika itu Najib menjadi Menteri Pertahanan. Itu belum lagi laporan mengenai kapal selam dan kapal terbang Sukhoi.

Apakah pernah kita mendengar Najib dipanggil untuk memberikan keterangan di dalam semua laporan rasuah yang dibuat terhadap beliau ? Jawapannya nahi kabi nahi. Kesimpulan saya mudah. SPRM nampaknya terus-terusan merelakan organisasi mereka menjadi alat dan perkakas kepada UMNO/BN. Di dalam bahasa yang mudah, mereka telah menjadi “lembu” kepada UMNO/BN.

0 comments:

Post a Comment

 

CKITUL

People may have different views on one thing. It is a matter of perspective. I have my own when I look the thing through my spectacles.

'The Universal Declaration of Human Rights indicates'

"Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference, and impart information and ideas through any media regardless of frontiers"

MACC Downfall Parody

Hitler lives on!

Watch the shocking parallels here and for proof that Hitler lives on!

Ckitul Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template